2024-11-21

Organizacja zimowego oczyszczania miasta

Ponad 300 pługów i posypywarek oraz ekipy do odśnieżania chodników i przystanków – to nasze siły na zimę. Pierwsze działania w tym sezonie za nami.

W największym mieście w Polsce, jakim jest Warszawa, jest wielu zarządców, którzy odpowiadają za całoroczne oczyszczanie jezdni i chodników. Zimą kluczową jednostką, która zajmuje się odśnieżaniem stolicy jest Zarząd Oczyszczania Miasta. Sezon zimowy rozpoczął się dla nas już w połowie października i trwa pół roku. Oznacza to, że w tym czasie firmy, które pracują na nasze zlecenie mają sprzęt, środki i pracowników do tego, żeby o każdej porze doby rozpocząć działania na ulicach oraz terenach dla pieszych. Pierwsze dzialania miały miejsce w nocy i rano 21 listopada br.  

Ulice

Odpowiadamy zimą za 1500 km dróg. Do naszej dyspozycji jest ponad 300 posypywarek i pługów. Taka liczba pojazdów przystępuje do pracy w przypadku długotrwałego i intensywnego śnieżenia. Natomiast przy bardziej standardowych opadach, czy do zabezpieczania jezdni przed gołoledzią, wysyłamy 170 posypywarek. Mamy również procedurę, gdy ryzyko wystąpienia śliskości dotyczy najbardziej narażonych na to miejsc, czyli mostów, wiaduktów czy stromych ulic. Wówczas na te konkretne odcinki dróg wyjeżdżają 42 posypywarki.

Ulice gminne, po których nie kursują autobusy, odśnieżane są na zlecenie urzędów dzielnic, które dysponują ok. 100 posypywarkami i pługami.

Pługoposypywarki stoją w rzędzie na bazie
Do akcji wyjechać może nawet ponad 300 pługów i posypywarek

Chodniki

Zimą równie istotne jak oczyszczanie dróg, jest odśnieżanie terenów dla pieszych. W stolicy znaczna część chodników przylega do nieruchomości, a więc za ich sprzątanie odpowiada ich właściciel, który ma obowiązek usunąć śnieg i zabezpieczyć nawierzchnię przed śliskością. Do naszych obowiązków należy oczyszczanie części terenów dla pieszych. Dotyczy to 4500 przystanków autobusowych i tramwajowych, dojść do metra, przejść przez jezdnię oraz części tras dla rowerów – to w sumie 4 mln m kw. terenów. Przy opadach śniegu i ryzyku gołoledzi, priorytetem są miejsca o największym natężeniu ruchu pieszych, np. węzły przesiadkowe, a także szczególnie istotne ze względu na bezpieczeństwo przechodniów, schody czy kładki.

Pracownik firmy porządkowej wybiera szuflą piach ze skrzyni na chodniku
Tereny dla pieszych będą posypywane piaskiem

Całodobowa kontrola

W Centrum Dowodzenia ZOM przez całą dobę monitorujemy prognozy oraz dane, które spływają ze stacji meteorologicznych ustawionych na warszawskich ulicach. Nasi kontrolerzy sprawdzają w terenie stan nawierzchni jezdni i chodników. Kompleksowa analiza tych informacji pozwala podejmować decyzje o akcjach adekwatnych do sytuacji drogowo-pogodowej.

Zimowy podział zadań  

Zimą za dbanie o miasto odpowiadają następujący zarządcy:

1. ulice

  • ekspresowe, w tym most Południowy im. Anny Jagiellonki i gen. Stefana Grota-Roweckiego – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
  • te, po których kursują autobusy – Zarząd Oczyszczania Miasta
  • te gminne, którymi nie kursują autobusy – urzędy 18 dzielnic
  • osiedlowe, wewnętrzne – zarządca terenu;

2.  chodniki:

  • a także kładki, schody i trasy dla rowerów wzdłuż dróg ekspresowych – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
  • te, które przylegają do nieruchomości – właściciel, zarządca, administrator terenu
  • te, które nie przylegają do nieruchomości przy drogach krajowych, wojewódzkich i powiatowych – Zarząd Oczyszczania Miasta
  • te, które nie przylegają do nieruchomości oraz trasy rowerowe wzdłuż dróg gminnych – urzędy 18 dzielnic
  • w dzielnicy Śródmieście – Zarząd Terenów Publicznych
  • w dzielnicy Praga-Północ – Zarząd Praskich Terenów Publicznych
  • w parkach – Zarząd Zieleni.
drukuj stronę