2021-05-18

W pogotowiu dla czystości

W tak dużym i tętniącym życiem mieście jak Warszawa regularne sprzątanie ulic, chodników i przystanków jest konieczne. Dzięki temu miasto jest czyste i bezpieczne. Zdarzają się jednak nagłe, niespodziewane zaśmiecenia i zabrudzenia – jak wtedy działają służby oczyszczania miasta?

Regularne sprzątanie

Codziennie dbamy o porządek znaczącej części Warszawy – to 1300 km ulic i 3,4 mln m2 chodników, w tym ponad 4 tysiące przystanków autobusowych i tramwajowych. To także ok. 12 tysięcy koszy na śmieci, które są codziennie opróżniane – w niektórych miejscach nawet 4 razy na dobę.

W nagłych wypadkach

Prowadzimy porządki systematycznie przez cały rok, według ustalonych harmonogramów. Jednak w razie nagłych i niespodziewanych zabrudzeń służby również są gotowe do szybkiej reakcji. Na chodnikach i przystankach działają grupy interwencyjnego sprzątania, o czystość i bezpieczeństwo ulic dba Pogotowie Porządkowe ZOM

Ekipa Pogotowia Porządkowego ZOM sprząta ulicę po wypadku, w tle wóz strażacki, samochody i motocykle policyjne

Ekipa Pogotowia Porządkowego ZOM sprząta ulicę po wypadku

Interwencyjnie dla bezpieczeństwa

Grupy interwencyjnego sprzątania pracują tam, gdzie konieczne jest szybkie posprzątanie nagłych zanieczyszczeń lub skutków wandalizmu, na chodniku lub przystanku. Sprawne porządki są ważne nie tylko ze względu na estetykę, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo, np.  pasażerów, gdy na przystanku pojawi się rozbite szkło.

Jeśli konieczne jest posprzątanie jezdni, do akcji wkracza Pogotowie Porządkowe Zarządu Oczyszczania Miasta. Ekipy Pogotowia Porządkowego działają na ulicach, tam, gdzie nagłe zanieczyszczenia mogą zagrażać bezpieczeństwu użytkowników dróg. Usuwają z jezdni pozostałości po wypadkach, zagubione ładunki, sprzątają też wycieki olejów i paliw z pojazdów.

Sygnał do interwencyjnego sprzątania pochodzi z Zarządu Oczyszczania Miasta, gdzie trafiają informacje od kontrolerów ZOM i ZTM, a także Straży Miejskiej, straży pożarnej czy policji. Miejsca, które wymagają sprzątnięcia wskazują również mieszkańcy, przez zgłoszenia do Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa 19115.

Pracownik grupy interwencyjnego sprzątania czyści wiatę z pseudograffiti

Pracownik grupy interwencyjnego sprzątania czyści wiatę z pseudograffiti

Pralka na przystanku

Zdarza się, że konieczne jest posprzątanie także dość nietypowych zanieczyszczeń. Trafiały już do nas zgłoszenia o bardzo niestandardowych, porzuconych na przystankach i chodnikach rzeczach, m.in. pralce, lodówce, stercie kołder czy… trumnie. Sprzątnięcie – szczególnie dużych i ciężkich sprzętów to czasem nie lada wyzwanie, ale ekipy są przygotowane również do takich niecodziennych interwencji.

Czysta Warszawa – wspólna sprawa

Szybka reakcja na zanieczyszczenia, które nagle pojawiają się na przystankach, ulicach czy chodnikach, to kwestia przede wszystkim bezpieczeństwa. Rozbite szkło czy rozlany olej mogą stwarzać zagrożenie dla pieszych, pasażerów komunikacji miejskiej i kierowców, dlatego tak ważna jest sprawna organizacja sprzątania. Gdy mieszkańcy zgłaszają miejsca wymagające posprzątania, na przykład przez Miejskie Centrum Kontaktu Warszawa 19115, przyczyniają się do jeszcze lepszego działania służb oczyszczania miasta.

drukuj stronę