Zima 2022/2023 – podsumowanie
39 akcji pługoposypywarek na stołecznych ulicach. 3,5 mln m kw. odśnieżanych chodników i przystanków. Pół roku całodobowej gotowości do działań. Zakończyliśmy sezon zimowy 2022/2023.
Mimo trwających wiosennych porządków na jezdniach, chodnikach i przystankach służby oczyszczania aż do połowy kwietnia mogły prowadzić działania zimowe na jezdniach i terenach dla pieszych. Do wyjazdu na nasz sygnał było ponad 300 pługów i posypywarek oraz ekipy, które obsługują chodniki.
Działania na ulicach
W zakończonym sezonie zimowym ogłosiliśmy 39 akcji pługów i posypywarek. Pierwsza miała miejsce 19 listopada 2022, a ostatnia 10 marca 2023. 60% objęło wszystkie ulice, którymi kursują autobusy komunikacji miejskiej, czyli 1600 km dróg. Pozostałe były częściowe i dotyczyły odcinków na których najszybciej pojawia się śliskość, czyli mostów, wiaduktów i stromych ulic.
Z zimowych miesięcy to grudzień, drugi rok z rzędu, był bardzo pracowity dla służb oczyszczania miasta. Było śnieżnie i mroźno, w rezultacie czego posypywarki do pracy wyjeżdżały 19 razy. Styczeń okazał się na tyle ciepły, że posypywarki na krótko ustąpiły miejsca zamiatarkom, które sprzątały jezdnie, co jest ewenementem dla tego miesiąca. W pierwszym kwartale 2023 r. intensywność opadów śniegu była zdecydowanie mniejsza niż w grudniu. Posypywarki często działały wtedy, kiedy temperatura oscylowała w okolicy 0 st. C, czyli gdy mogło dojść do oblodzenia jezdni.
Sezon 2022/2023 w statystykach jest bardzo zbliżony do poprzedniej zimy - ogłosiliśmy 38 akcji. Zdecydowaną różnicę widać natomiast trzy sezony wstecz, kiedy to wysłaliśmy posypywarki na ulice stolicy 47 razy. Natomiast cztery zimy temu wszystkich wyjazdów w sezonie 2019/2020 było zaledwie 12.
Tereny dla pieszych
Poza ulicami dbamy również o tereny dla pieszych. To 3,5 mln m kw. chodników, które nie przylegają do nieruchomości, w tym 4400 przystanków autobusowych i tramwajowych, a także schody, kładki i dojścia do stacji metra. W przypadku opadów śniegu prowadzone było odśnieżanie, a następnie posypywanie piaskiem. Dodatkowo na 210 km tras rowerowych pracowały małe pługi mechaniczne i ekipy porządkowe z szuflami.
Działania wykonywane zimą przez służby oczyszczania na drogach i terenach dla pieszych podlegają weryfikacji prowadzonej przez kontrolerów ZOM i Straży Miejskiej. Całodobowo sprawdzana jest jakość i terminowość prac, a w razie uchybień wyciągane są konsekwencje finansowe wobec firm odpowiedzialnych za oczyszczanie miasta. Kiedy w grudniu po intensywnych, całodniowych opadach śniegu nie zostały spełnione standardy dotyczące odśnieżania przystanków autobusowych i tramwajowych, nałożyliśmy kary w wysokości ponad 100 tys. zł oraz rozwiązaliśmy umowy i zmieniliśmy wykonawców prac w rejonach, gdzie zaległości były największe, czyli w Białołęce, Ursusie, na Ochocie i we Włochach.
Zimowe koszty
Wymagamy od firm półrocznej całodobowej gotowości, jednak płacimy tylko za zlecone i prawidłowo wykonane prace. Koszt działań na ulicach i chodnikach w minionym sezonie wyniósł 60 mln zł.
Oprócz Zarządu Oczyszczania Miasta za oczyszczanie terenów w Warszawie odpowiadają:
- urzędy 18 dzielnic – chodniki i drogi o kategorii gminnej,
- Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – drogi ekspresowe na terenie stolicy, część chodników, schodów oraz most Południowy im. Anny Jagiellonki i most gen. Stefana Grota-Roweckiego,
- Zarząd Terenów Publicznych na wybranych terenach Dzielnicy Śródmieście,
- Zarząd Praskich Terenów Publicznych na wybranych terenach Dzielnicy Praga-Północ,
- Zarząd Zieleni m.st. Warszawy w zakresie alejek i chodników w parkach i wokół nich.