Nasze ulice zimą
Zimą zlecamy prace, które dotyczą 1500 km dróg. To ulice, którymi kursują autobusy miejskie. Pozostałe podlegają:
- urzędom dzielnic – ulice gminne, którymi nie kursują autobusy,
- Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - drogi ekspresowe,
- innym właścicielom i zarządcom, np. drogi osiedlowe.
Organizacja zimowych prac
Zimą prace służb oczyszczania wpływają bezpośrednio na bezpieczeństwo mieszkańców i przejezdność miasta. Dlatego przez pół roku do naszej całodobowej dyspozycji jest nawet 306 pługów. Do akcji na wszystkich ulicach, którymi się zajmujemy, wyjeżdża 167 posypywarek.
Przyjęliśmy, że gotowość zimowa umownie trwa w stolicy od 15 października do 14 kwietnia następnego roku. W tym czasie wykonawcy mają obowiązek wyjechać do akcji i wykonać zlecone przez nas prace. To, kiedy i ile razy wyślemy sprzęt do działań, zależy od pogody i stanu nawierzchni ulic. Wykonawcy, którzy pracują na nasze zlecenie, otrzymują wynagrodzenie tylko za zrealizowane prace - nie za gotowość do ich podjęcia.
Środki do posypywania ulic
To, czym można zwalczać śliskość, jest określone w ogólnopolskich przepisach. Katalog środków można znaleźć w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dn. 27.10.2005 r. w sprawie rodzajów i warunków stosowania środków, jakie mogą być używane na drogach publicznych oraz ulicach i placach.
Na tej podstawie eksperci z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów opracowali zalecenia dotyczące zimowego oczyszczania ulic. W Warszawie stosujemy:
- chlorek sodu zwilżony 20% solanką,
- przy niższych temperaturach - mieszankę chlorku sodu z chlorkiem wapnia w proporcji 3:1,
- kruszywo w dawce 150 g/m2 - na drogach o nieutwardzonych nawierzchniach,
- zgarnianie śniegu, czyli płużenie - na wszystkich rodzajach dróg.
Kontrola prac
To, czy prace są wykonywane prawidłowo, sprawdzają przez całą dobę kontrolerzy ZOM. Zimą dodatkowo wspiera nas Straż Miejska m.st. Warszawy.
Ważnym narzędziem nadzoru jest satelitarny system kontroli. Posypywarki i pługi są wyposażone w GPS-y, dzięki czemu na bieżąco widzimy, ile sprzętu działa i gdzie wykonuje pracę. System dostarcza nam też szeregu innych informacji technicznych, np. czy pojazd odgarnia śnieg.
Wykonawcy prac zimowych
W sezonie zimowym 2020/21 prace realizują wyłonieni w przetargu wykonawcy:
Dzielnica |
Liczba |
Liczba pługów |
Wykonawca prac |
---|---|---|---|
Bemowo |
8 |
13 |
Byś Wojciech Byśkiniewicz |
Białołęka |
15 |
25 |
Partner Dariusz Apelski, Partner Sp. z o.o. |
Bielany, Żoliborz |
12 |
25 |
Byś Wojciech Byśkiniewicz |
Mokotów cz. zachodnia |
9 |
16 |
PreZero Bałtycka Energia Sp. z o.o. |
Mokotów cz. wschodnia, Wilanów |
13 |
23 |
Remondis Sp. z o.o., Polsuper Sp. z o.o. |
Ochota, Włochy |
11 |
18 |
PreZero Bałtycka Energia Sp. z o.o. |
Praga-Południe |
11 |
21 |
Remondis Sp. z o.o., Polsuper Sp. z o.o |
Praga-Północ, Targówek |
11 |
22 |
AG-COMPLEX Sp. z o.o. |
Rembertów, Wawer cz. północna, Wesoła |
8 |
16 |
AG-COMPLEX Sp. z o.o. |
Śródmieście cz. południowa |
14 |
26 |
Byś Wojciech Byśkiniewicz |
Śródmieście cz. północna |
16 |
31 |
Byś Wojciech Byśkiniewicz |
Ursus |
9 |
15 |
Partner Dariusz Apelski, Partner Sp. z o.o. |
Ursynów |
9 |
17 |
PreZero Bałtycka Energia Sp. z o.o. |
Wawer cz. południowa |
11 |
19 |
Remondis Sp. z o.o., Polsuper Sp. z o.o., Mr Road Service Sp. z o.o. |
Wola |
10 |
19 |
Byś Wojciech Byśkiniewicz |
ŁĄCZNIE |
167 |
306 |
8 |
Statystyki
Sezon zimowy 2021/22 to 38 wyjazdów posypywarek. Pierwszy raz wysłaliśmy je do akcji 27 listopada 2021, ostatni – 3 kwietnia tego roku. 24 akcje dotyczyły wszystkich 1500 km ulic, którymi kursuje komunikacja miejska. Pozostałe 14 wyjazdów objęło mosty, wiadukty i strome ulice, czyli miejsca, które najszybciej narażone są na gołoledź. Najwięcej, bo 14 działań służb oczyszczania było w wyjątkowo śnieżnym jak na ostatnie lata grudniu 2021 oraz w styczniu 2022 – 11. Zima dała o sobie znać w dość nietypowym terminie, bo w pierwszych dniach kwietnia 2022 r. Po ponad dobie nieustających opadów w stolicy przybyło około 15 cm śniegu. W tym czasie posypywarki ogłosiliśmy cztery akcje i dotyczyły one na ulice, którymi kursują autobusy oraz na mosty, wiadukty i strome ulice. Taka sytuacja z intensywnymi opadami śniegu w kwietniu i koniecznością działań służb, wystąpiła ostatni raz 9 lat temu.
Zimą 2020/21 ogłosiliśmy 47 akcji posypywarek i pługów. 29 wyjazdów objęło wszystkie ulice, którymi kursują autobusy, czyli 1500 km dróg. Kolejnych 18 akcji dotyczyło tak zwanych niebezpiecznych odcinków - mostów, wiaduktów i stromych ulic, czyli tras, gdzie ryzyko powstania gołoledzi jest największe. Posypywarki i pługi przejechały podczas tych wszystkich działań ponad 2 mln km pasów jezdni.
Podczas zimy 2019/20 posypywarki wyjeżdżały na drogi Warszawy 12 razy, z czego 9 akcji dotyczyło wszystkich ulic podlegających ZOM. 3 akcje odbyły się na niebezpiecznych odcinkach, czyli mostach, wiaduktach i stromych ulicach. Warto zauważyć, że 11 razy wysyłaliśmy posypywarki do działań podczas zagrożenia gołoledzią, przy temperaturach w okolicy 0 st. C. To bardzo trudne warunki, które wymagają od służb oczyszczania miasta podjęcia właściwych działań w odpowiednim czasie.
W sezonie zimowym 2018/19 ogłosiliśmy 41 akcji, z czego 18 dotyczyło niebezpiecznych odcinków, które są najbardziej narażone na ryzyko wystąpienia gołoledzi. 23 akcje dotyczyły wszystkich dróg, które nam podlegają, czyli 1500 km ulic, którymi kursuje komunikacja miejska.
Polecamy informator na temat zimowego utrzymania m.st. Warszawy: