Zarząd Oczyszczania Miasta Warszawa
Al. Jerozolimskie 11/19
00-508 Warszawa
Dla warszawskich służb oczyszczania miasta zima rozpoczęła się w połowie października. Od tego momentu, przez pół roku, trwa całodobowa gotowość firm, którym zlecamy odśnieżanie i zabezpieczanie przed śliskością ulic, terenów dla pieszych i tras rowerowych.
Ulice
Zlecamy zimowe działania, na 1500 km warszawskich ulic, którymi kursują autobusy komunikacji miejskiej. Więcej informacji znajdziesz na stronie o odśnieżaniu dróg. Na dole tej strony znajdziesz wykaz akcji posypywarek w tym sezonie.
Chodniki
Zajmujemy się oczyszczaniem 4 mln m kw. terenów dla pieszych, w tym 4500 przystanków komunikacji miejskiej. Odśnieżanie chodników to również zadanie wielu innych zarządców. Więcej na ten temat przeczytasz na stronie o odśnieżaniu chodników oraz o odśnieżaniu przystanków.
Trasy dla rowerów
Zimą zlecamy sprzątanie ponad 200 km wybranych dróg dla rowerów. Odśnieżane trasy wyznaczone przez Zarząd Dróg Miejskich to najpopularniejsze korytarze rowerowe. Więcej informacji znajdziesz na stronie dla rowerzystów.
Całodobowa kontrola
W Centrum Dowodzenia ZOM przez całą dobę monitorowane są dane meteorologiczne, a także informacje ze stacji pogodowych rozlokowanych na terenie stolicy. Kontrolerzy Zarządu Oczyszczania Miasta patrolują stolicę i sprawdzają w terenie rzeczywisty stan nawierzchni jezdni. Decyzja o rozpoczęciu i zakresie działań podejmowana jest po kompleksowej analizie tych informacji.
Aktualizowane co 10 minut dane ze stacji meteo znajdziesz na naszej stronie zom.waw.pl/pogoda
Zimowe utrzymanie miasta
Oprócz Zarządu Oczyszczania Miasta za oczyszczanie terenów odpowiadają w Warszawie:
- urzędy 18 dzielnic – ulice, którymi nie kursują autobusy - łącznie ok. 1700 km oraz chodniki - 1,5 mln m kw.
- Zarząd Terenów Publicznych – wybrane tereny w dzielnicy Śródmieście
- Zarząd Praskich Terenów Publicznych – wybrane tereny w dzielnicy Praga-Północ
- Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – drogi ekspresowe na terenie Warszawy, część chodników, schodów i tras dla rowerów przy tych ulicach oraz mosty – Południowy im. Anny Jagiellonki i gen. Stefana Grota-Roweckiego
- Zarząd Zieleni m.st. Warszawy – alejki i chodniki w parkach i wokół nich
- zarządcy nieruchomości – chodniki przylegające bezpośrednio do nieruchomości.
Więcej informacji o zimowym utrzymaniu miasta w informatorze poniżej:
Wykaz akcji posypywarek w sezonie 2024/25
Kiedy i o której |
Ile pojazdów było w akcji |
Gdzie działaliśmy |
---|---|---|
21 grudnia 2024 godz. 4:10 |
42 posypywarki | mosty, wiadukty i strome ulice, czyli 240 km |
15 grudnia 2024 godz. 1:15 |
170 posypywarek | 1500 km ulic, po których kursuje komunikacja miejska |
14 grudnia 2024 godz. 4:45 |
42 posypywarki |
mosty, wiadukty i strome ulice, czyli 240 km |
3 grudnia 2024 godz. 4:55 |
42 posypywarki | mosty, wiadukty i strome ulice, czyli 240 km |
24 listopada 2024 godz. 9:40 |
42 posypywarki | mosty, wiadukty i strome ulice, czyli 240 km |
22 listopada 2024 godz. 7:00 |
170 posypywarek | 1500 km ulic, po których kursuje komunikacja miejska |
22 listopada 2024 godz. 3:40 |
170 posypywarek | 1500 km ulic, po których kursuje komunikacja miejska |
21 listopada 2024 godz. 2:55 |
42 posypywarki | mosty, wiadukty i strome ulice, czyli 240 km |
Podsumowanie sezonu 2023/24
Ogłosiliśmy łącznie 47 akcji posypywarek na warszawskich ulicach. 29 z nich dotyczyło wszystkich ulic którymi jeżdżą autobusy miejskie, czyli 1500 km dróg. Kolejnych 18 akcji przeprowadzonych zostało na mostach, wiaduktach i stromych ulicach. Pierwszy raz w sezonie posypywarki wyjechały 18 listopada 2023, a ostatni – 19 marca 2024.
Pod kątem liczby akcji zdecydowanie wyróżnił się styczeń. Wiele dni z opadami śniegu oraz ujemnymi temperaturami, a także intensywna burza śnieżna, która dotarła do Warszawy w połowie miesiąca, wymagały łącznie aż 24 wyjazdów pługoposypywarek. Styczeń był bardzo pracowity również dla ekip, które na nasze zlecenie odśnieżały i posypywały piaskiem tereny dla pieszych. To chodniki, które nie przylegają do nieruchomości, 4,4 tys. przystanków, schody, kładki i część dojść do stacji metra. W tym miesiącu takie działania trwały przez 14 dób.
Zupełnie inne okazały się luty i marzec – w każdym z nich potrzeba zabezpieczania ulic i chodników przed śliskością pojawiła się tylko dwa razy, w momencie, gdy przy spadkach temperatury istniało ryzyko zamarzania wilgotnych nawierzchni. Sprzyjające warunki pogodowe pozwoliły nam już pod koniec stycznia rozpocząć prace porządkowe, które kontynuowaliśmy także w lutym i marcu. Było to zamiatanie chodników, przystanków i tras dla rowerów, a także kompleksowe mycie wiat.
Więcej informacji o sezonie 2023/34 znajdziesz w artykule z jego podsumowaniem.