Zarząd Oczyszczania Miasta Warszawa
Al. Jerozolimskie 11/19
00-508 Warszawa
Pętle w zieleni
Jak najwięcej zieleni, szczególnie w obliczu obecnych zmian klimatycznych, jest w miastach jak najbardziej pożądane. Kwiaty, krzewy i drzewa znajdziemy również na pętlach Warszawskiego Transportu Miejskiego. Ich obecność w tych miejscach bywa jednak ciekawym wyzwaniem.
Od kilku lat zajmujemy się roślinami na 61 pętlach. To ok. 12 ha terenów zieleni z trawnikami, krzewami, drzewami, a w wybranych miejscach także sezonowymi dekoracjami w kwiatowych wieżach. Krańcowe przystanki to jednak lokalizacje dość szczególne, a rośliny, które się tam znajdują, nie są wybierane przypadkowo.
Zielono przez cały rok
Na krańcowych przystankach rośnie również wiele gatunków drzew i krzewów. Rośliny nie tylko poprawiają estetykę tych miejsc, ale mają też realny wpływ na lokalny mikroklimat – temperaturę i wilgotność. Chronią przed słońcem, wiatrem i pyłem, tworzą też naturalne dźwiękochłonne bariery.
Jednak umiejscowienie roślin w tak szczególnych lokalizacjach jak pętle autobusowe i tramwajowe ma wiele ograniczeń. Pasażerowie – także ci o ograniczonej mobilności lub rodzice z dziećmi w wózkach muszą mieć przestrzeń, aby swobodnie wsiadać do pojazdów. Wyznaczenie miejsc do nasadzeń utrudniają również różne instalacje nadziemne i podziemne, z którymi nie mogą kolidować korzenie czy korony drzew. Na pętlach tramwajowych ważne jest także zachowanie odpowiednich odległości od sieci trakcyjnej oraz w przypadku konserwacji czy napraw zapewnienie dostępu specjalistycznym pojazdom.
Drzewa na pętlach są systematycznie pielgnowane
Pomimo takich obostrzeń znajdujemy miejsca, aby sadzić nowe drzewa i krzewy. Wiśnie i robinie, a także pęcherznice, hortensje i róże przybyły niedawno m.in. na pętlach Augustów, Sadyba, Woronicza czy Szczęśliwice. W planach mamy kolejne nasadzenia.
Przystanki w kwiatach
Dla pasażerów zieleń to przede wszystkim bardziej estetyczne i przyjemniejsze miejsce oczekiwania na tramwaj czy autobus. Piętrowe wieże kwiatowe są ustawione na 8 pętlach, w takich miejscach, gdzie niemożliwe jest posadzenie kwiatów bezpośrednio w ziemi. Kompozycje, które się na nich znajdują, zawierają sezonowe kwiaty i ozdobne trawy.
Rośliny, które wybieramy do aranżacji pętli, muszą spełniać szereg wymagań. Oprócz walorów estetycznych, jak ciekawe zestawienia kolorów, powinny przede wszystkim być odporne na niełatwe miejskie warunki. Muszą radzić sobie z różnymi czynnikami atmosferycznymi, jak intensywniejsze jesienne opady, niższe temperatury, duże nasłonecznienie latem czy wiatr, na które często są narażone na krańcowych przystankach.
Dekoracje w kwiatowych wieżach zmieniamy trzy razy w roku
Kluczowy jest zarówno dobór gatunków, jak i późniejsza pielęgnacja. Kwiaty przez cały czas są objęte opieką ogrodników – są systematycznie podlewane i odżywiane nawozami oraz zabezpieczane przed chorobami i szkodnikami. W tym roku wiosną, oprócz tysięcy tulipanów kwitnących na kilku pętlach, pasażerowie mogli oglądać wielokolorowe bratki. Latem były to pelargonie, begonie i gaury, a na jesień zaplanowaliśmy kompozycje z wrzosów, kapust ozdobnych i mrozów.
Już od kilku lat przy sezonowej zmianie dekoracji wieloletnie kwiaty oddajemu w ręce mieszkańców, którzy dają im drugie życie w swoich ogródkach i na balkonach.
Nie tylko podlewanie
Zieleń na pętlach systematycznie pielęgnujemy. Rośliny są regularnie podlewane, a częstotliwość nawadniania jest dostosowywana do warunków pogodowych. W czasie upałów dzieje się to częściej, natomiast wstrzymujemy je w czasie ulewnych deszczy.
Systematycznie odbywa się także pielenie, czyli usuwanie chwastów, które mogą zabierać kwiatom wodę czy składniki mineralne. Aby zapobiegać rozrostowi niechcianych roślin, część terenów jest ściółkowana – rozsypywana jest tam drobna kora, która ogranicza też wysychanie ziemi.
W terminach odpowiednich dla kalendarza ogrodniczego przycinamy drzewa i krzewy, aby były mocniejsze, lepiej rosły czy ładniej kwitły. Niezbędne cięcia techniczne są również wykonywane wtedy, kiedy wzrost gałęzi mógłby spowodować niebezpieczeństwo, m.in. w sąsiedztwie trakcji czy linii wysokiego napięcia.
Pętle autobusowe i tramwajowe to lokalizacje, które w przypadku projektowania zieleni mogą być wyzwaniem, ponieważ należy uwzględnić więcej czynników niż w przypadku zieleni w parkach czy skwerach. Priorytetem jest zachowanie bezpieczeństwa pasażerów i kierowców, konieczne jest również uwzględnienie wszystkich ograniczeń technicznych, a przy tym dobór roślin powinien być estetyczny i ciekawy. Od kilku lat realizujemy to wymagające zadanie z powodzeniem, o czym świadczy wiele pozytywnych opinii mieszkańców i turystów.