Zarząd Oczyszczania Miasta Warszawa
Al. Jerozolimskie 11/19
00-508 Warszawa
Nasze ulice zimą
Zimą zlecamy prace, które dotyczą 1500 km dróg. To ulice, którymi kursują autobusy miejskie. Pozostałe podlegają:
- urzędom dzielnic – ulice gminne, którymi nie kursują autobusy,
- Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - drogi ekspresowe,
- innym właścicielom i zarządcom, np. drogi osiedlowe.
Organizacja zimowych prac
Zimą prace służb oczyszczania wpływają bezpośrednio na bezpieczeństwo mieszkańców i przejezdność miasta. Dlatego przez pół roku do naszej całodobowej dyspozycji jest nawet 301 pługów i pługoposypywarek. Do akcji na wszystkich ulicach, którymi się zajmujemy, wyjeżdża maksymalna przeznaczona do niej liczba 170 pługoposypywarek. Wykaz akcji w tym sezonie znajdziesz na stronie o zimowym utrzymaniu miasta.
Przyjęliśmy, że gotowość zimowa umownie trwa w stolicy od 15 października do 14 kwietnia następnego roku. W tym czasie wykonawcy mają obowiązek wyjechać do akcji i wykonać zlecone przez nas prace. To, kiedy i ile razy wyślemy sprzęt do działań, zależy od pogody i stanu nawierzchni ulic. Wykonawcy, którzy pracują na nasze zlecenie, otrzymują wynagrodzenie tylko za zrealizowane prace - nie za gotowość do ich podjęcia.
Środki do posypywania ulic
To, czym można zwalczać śliskość, jest określone w ogólnopolskich przepisach. Katalog środków można znaleźć w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dn. 27.10.2005 r. w sprawie rodzajów i warunków stosowania środków, jakie mogą być używane na drogach publicznych oraz ulicach i placach.
Na tej podstawie eksperci z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów opracowali zalecenia dotyczące zimowego oczyszczania ulic. W Warszawie stosujemy:
- chlorek sodu zwilżony 20% solanką,
- przy niższych temperaturach - mieszankę chlorku sodu z chlorkiem wapnia w proporcji 3:1,
- kruszywo w dawce 150 g/m2 - na drogach o nieutwardzonych nawierzchniach,
- zgarnianie śniegu, czyli płużenie - na wszystkich rodzajach dróg.
Kontrola prac
To, czy prace są wykonywane prawidłowo, sprawdzają przez całą dobę kontrolerzy ZOM. Zimą dodatkowo wspiera nas Straż Miejska m.st. Warszawy.
Ważnym narzędziem nadzoru jest satelitarny system kontroli. Posypywarki i pługi są wyposażone w GPS-y, dzięki czemu na bieżąco widzimy, ile sprzętu działa i gdzie wykonuje pracę. System dostarcza nam też szeregu innych informacji technicznych, np. czy pojazd odgarnia śnieg.
Wykonawcy prac zimowych
Zimą ulice sprzątają firmy wyłonione w przetargach:
Dzielnica |
Liczba |
Liczba pługów |
Wykonawca prac |
---|---|---|---|
Bemowo |
7 |
6 |
Konsorcjum firm: |
Białołęka |
15 |
10 |
ALBA Dolny Śląsk Sp. z o.o. |
Bielany, Żoliborz |
13 |
12 |
Konsorcjum firm: |
Mokotów cz. wschodnia, Wilanów |
13 |
10 |
Konsorcjum firm: |
Mokotów cz. zachodnia |
10 |
6 |
Konsorcjum firm: |
Ochota, Włochy |
11 |
7 |
Konsorcjum firm: |
Praga-Południe |
11 |
10 |
Konsorcjum firm: |
Praga-Północ, Targówek |
11 |
11 |
ALBA Dolny Śląsk Sp. z o.o. |
Rembertów, Wawer cz. północna, Wesoła |
9 |
7 |
TESTA Teresa Świerzbińska |
Śródmieście cz. południowa |
14 |
12 |
Konsorcjum firm: |
Śródmieście cz. północna |
16 |
10 |
Konsorcjum firm: |
Ursus |
9 |
6 |
FAGUS Sp. z o.o. |
Ursynów |
10 |
7 |
FAGUS Sp. z o.o. |
Wawer cz. południowa |
11 |
8 |
Konsorcjum firm: |
Wola |
10 |
9 |
Konsorcjum firm: |
ŁĄCZNIE |
170 |
131 |
9 |
Statystyki
Podczas zimy 2023/24 posypywarki wyjeżdżały na drogi Warszawy 47 razy, z czego 29 akcji dotyczyło wszystkich ulic podlegających ZOM, a18 odbyło się na mostach, wiaduktach i stromych ulicach. Pod kątem liczby akcji zdecydowanie wyróżnił się styczeń. Wiele dni z opadami śniegu oraz ujemnymi temperaturami, a także intensywna burza śnieżna, która dotarła do Warszawy w połowie miesiąca, wymagały łącznie aż 24 wyjazdów pługoposypywarek. Styczeń był bardzo pracowity również dla ekip, które na nasze zlecenie odśnieżały i posypywały piaskiem tereny dla pieszych. To chodniki, które nie przylegają do nieruchomości, 4,4 tys. przystanków, schody, kładki i część dojść do stacji metra. W tym miesiącu takie działania trwały przez 14 dób. Zupełnie inne okazały się luty i marzec – w każdym z nich potrzeba zabezpieczania ulic i chodników przed śliskością pojawiła się tylko dwa razy, w momencie, gdy przy spadkach temperatury istniało ryzyko zamarzania wilgotnych nawierzchni. Sprzyjające warunki pogodowe pozwoliły nam już pod koniec stycznia rozpocząć prace porządkowe, które kontynuowaliśmy także w lutym i marcu.
W sezonie zimowym 2022/23 ogłosiliśmy 39 akcji pługów i posypywarek. Pierwsza miała miejsce 19 listopada 2022, a ostatnia 10 marca 2023. 60% objęło wszystkie ulice, którymi kursują autobusy komunikacji miejskiej, czyli 1600 km dróg. Pozostałe były częściowe i dotyczyły odcinków na których najszybciej pojawia się śliskość, czyli mostów, wiaduktów i stromych ulic. Z zimowych miesięcy to grudzień, drugi rok z rzędu, był bardzo pracowity dla służb oczyszczania miasta. Było śnieżnie i mroźno, w rezultacie czego działania na drogach realizowaliśmy 19 razy. Styczeń okazał się na tyle ciepły, że posypywarki na krótko ustąpiły miejsca zamiatarkom, które sprzątały jezdnie, co jest ewenementem dla tego miesiąca. W pierwszym kwartale 2023 r. intensywność opadów śniegu była zdecydowanie mniejsza niż w grudniu. Posypywarki często działały wtedy, kiedy temperatura oscylowała w okolicy 0 st. C, czyli gdy mogło dojść do oblodzenia jezdni.
Sezon zimowy 2021/22 to 38 wyjazdów posypywarek. Pierwszy raz wysłaliśmy je do akcji 27 listopada 2021, ostatni – 3 kwietnia tego roku. 24 akcje dotyczyły wszystkich 1500 km ulic, którymi kursuje komunikacja miejska. Pozostałe 14 wyjazdów objęło mosty, wiadukty i strome ulice, czyli miejsca, które najszybciej narażone są na gołoledź. Najwięcej, bo 14 działań służb oczyszczania było w wyjątkowo śnieżnym jak na ostatnie lata grudniu 2021 oraz w styczniu 2022 – 11. Zima dała o sobie znać także w dość nietypowym terminie, bo w pierwszych dniach kwietnia 2022 r. Po ponad dobie nieustających opadów w stolicy przybyło około 15 cm śniegu. W tym czasie ogłosiliśmy cztery akcje i dotyczyły one ulic, którymi kursują autobusy oraz mostów, wiaduktów i stromych ulic. Taka sytuacja z intensywnymi opadami śniegu w kwietniu i koniecznością działań służb ostatni raz wystąpiła 9 lat temu.
Polecamy informator na temat zimowego utrzymania m.st. Warszawy: