Kliknij by zobaczyć nasz profil na Facebooku

 

 

 

Zarząd Oczyszczania Miasta

Kodeks etyki

 

Kodeks etyki
pracownika Zarządu Oczyszczania Miasta

 

ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne

 

§ 1. Ilekroć w Kodeksie Etyki Pracowników Zarządu Oczyszczania Miasta jest mowa o:

  1. Kodeksie Etyki - należy przez to rozumieć ten dokument, którego celem jest wspieranie rozwoju kultury organizacyjnej Zarządu, zwiększanie zaufania społeczności lokalnej do Zarządu oraz wzmocnienie identyfikacji pracowników z Zarządem Oczyszczania Miasta;
  2. pracodawcy - należy przez to rozumieć Zarząd Oczyszczania Miasta;
  3. pracowniku - należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną w Zarządzie Oczyszczania Miasta na podstawie stosunku pracy bez względu na podstawę nawiązania tego stosunku, rodzaj stanowiska, rodzaj umowy o pracę i czas jej trwania.
     

§ 2.

  1. Kodeks Etyki wyznacza zasady etycznego postępowania pracowników w związku z wykonywaniem przez nich zadań służby publicznej. Jest ona rozumiana nie tylko jako wykonywanie poleceń przełożonych, lecz również jako służenie interesom państwa i społeczności lokalnej oraz postępowanie zgodne z wartościami przyjętymi w demokratycznym społeczeństwie.
  2. Kodeks Etyki wyznacza właściwe postawy pracowników i realizuje ideę uczciwej, otwartej i przyjaznej administracji samorządowej w stosunku do społeczności lokalnej.

  3. Kierowanie się zasadami określonymi w Kodeksie Etyki wspiera pracowników w prawidłowym wypełnianiu zadań i jest uzupełnieniem obowiązków pracownika samorządowego wynikających z przepisów prawa.

 

ROZDZIAŁ II
POSTĘPOWANIE PRACOWNIKÓW

 

§ 3. Pracownicy:

  1. pełnią służbę publiczną, mając na względzie dobro Rzeczypospolitej Polskiej, jej obywateli, w tym społeczności lokalnej m.st. Warszawy;
  2. przedkładają dobro publiczne nad interesy własne i swojego środowiska, w podejmowaniu decyzji kierując się przede wszystkim interesem publicznym;
  3. w swojej pracy kierują się wprowadzonymi w Zarządzie Oczyszczania Miasta zasadami etycznego postępowania;
  4. swoją pracą i postępowaniem budują zaufanie do państwa i jego organów oraz organów m.st. Warszawy;
  5. dbają o wizerunek i rozwój Zarządu Oczyszczania Miasta;
  6. akceptują kulturę różnorodności i przeciwdziałają wykluczeniu osób zagrożonych dyskryminacją, w szczególności ze względu na wiek, płeć, kolor skóry, stan zdrowia, religię, orientację seksualną, pochodzenie i narodowość;
  7. właściwą postawę pracowników zatrudnionych w Zarządzie wyznaczają zasady:
    1. praworządności,
    2. uczciwości,
    3. jawności,
    4. poufności,
    5. profesjonalizmu,
    6. neutralności,
    7. przyjaznego środowiska pracy,
    8. braku tolerancji dla naruszeń i nieprawidłowości.

§ 4. Zasada praworządności oznacza, że pracownik:

  1. przestrzega Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej i innych przepisów prawa oraz regulacji wewnętrznych obowiązujących w Zarządzie Oczyszczania Miasta;
  2. kieruje się interesem publicznym w toku postępowania administracyjnego i ma na uwadze słuszny interes wszystkich stron;
  3. opiera podejmowane rozstrzygnięcia na rzetelnie dokonanych ustaleniach, a informacje uzyskane w wyniku prowadzonych postępowań wykorzystuje wyłącznie do celów służbowych;
  4. wykonuje swoje obowiązki w taki sposób, aby podjęte działania były współmierne do obranego celu. Nie ogranicza praw obywateli oraz unika nakładania na nich obciążeń niewspółmiernych do prowadzonych działań;
  5. wykonuje polecenia przełożonego mając na uwadze ich prawidłowość oraz zgodność z prawem.

§ 5. Zasada uczciwości oznacza, że pracownik:

  1. w związku z wykonywaniem swoich obowiązków:
    1. postępuje bezinteresownie,
    2. nie podejmuje zajęć, które pozostawałyby w sprzeczności lub byłyby związane z zajęciami wykonywanymi w ramach obowiązków służbowych,
    3. stosuje się do zasad Polityki antykorupcyjnej Zarządu Oczyszczania Miasta.
  2. w przypadkach konfliktu interesów w sprawach prywatnych i urzędowych informuje o tym bezpośredniego przełożonego, który wyłącza go z działań mogących rodzić podejrzenia o stronniczość lub interesowność.

§ 6. Zasada jawności oznacza, że pracownik:

  1. w szczególności gospodarujący środkami publicznymi, wykonuje czynności służbowe w sposób jawny oraz zgodny z prawem. Uzyskane informacje o charakterze publicznym udostępnia w pełnym zakresie, z wyłączeniem informacji chronionych przepisami prawa;
  2. udziela informacji organom, instytucjom i osobom fizycznym oraz udostępnia dokumenty znajdujące się w posiadaniu komórki, w której jest zatrudniony, jeżeli prawo tego nie zabrania;
  3. treść przepisów, dokumentów lub wytycznych przedstawia w sposób jasny, zrozumiały i pozbawiony dwuznaczności;
  4. wykonuje swoje obowiązki obiektywnie, nie ulega wpływom i naciskom oraz nie promuje jakichkolwiek grup interesów.

§ 7. Zasada poufności oznacza, że pracownik:

  1. gwarantuje poufność danych i informacji, do których ma dostęp w ramach obowiązków służbowych;
  2. nie wykorzystuje informacji służbowych oraz danych osobowych w celach, które nie są związane z wykonywaniem obowiązków służbowych;
  3. chroni przetwarzane informacje i organizuje swoje miejsce pracy w sposób uniemożliwiający dostęp osobom nieuprawnionym.

§ 8. Zasada profesjonalizmu oznacza, że pracownik:

  1. sumiennie i starannie wykonuje powierzone zadania i wykorzystuje w pełni posiadaną wiedzę i doświadczenie, w szczególności:
    1. stosuje się do poleceń przełożonych,
    2. dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem ze współpracownikami, wspierając ich przy realizacji powierzonych im zadań,
    3. podnosi swoje umiejętności i kwalifikacje zawodowe poprzez samodoskonalenie, monitorowanie zmian w przepisach prawa oraz korzystanie z doskonalenia zawodowego zapewnionego przez pracodawcę,
    4. dąży do poprawy funkcjonowania Zarządu i efektywności podejmowanych działań poprzez proponowanie zmian i podnoszenie jakości i standardów swojej pracy,
    5. wykonuje swoje obowiązki terminowo, przestrzegając porządku prawnego,
    6. nie uchyla się od podejmowania decyzji oraz wynikających z nich skutków,
    7. dąży do polubownego rozstrzygnięcia sporu w sytuacjach konfliktowych;
  2. godnie zachowuje się w miejscu pracy i poza nim, w tym również w cyberprzestrzeni. Swoją postawą nie narusza porządku prawnego oraz zasad współżycia społecznego. Dba o nieposzlakowaną opinię oraz wiarygodność Zarządu.

§ 9. Zasada neutralności oznacza, że pracownik:

  1. bezstronnie i równo traktuje wszystkich klientów, bez względu na obywatelstwo czy przynależność państwową, narodowość, płeć, kolor skóry, pochodzenie etniczne lub społeczne, wiek, orientację seksualną, język, wyznanie lub jego brak, przekonania polityczne, światopogląd, posiadaną własność, niepełnosprawność, stan zdrowia, sytuację rodzinną czy inne cechy;
  2. zapobiega wszelkim formom dyskryminacji w Zarządzie.

§ 10. Zasada przyjaznego środowiska pracy oznacza, że:

  1. dyrektorzy pionowi i główny księgowy oraz kierownicy działów podejmują aktywne działania na rzecz odpowiedniego środowiska pracy i jego różnorodności, w szczególności:
    1. zapewniają pracownikom bezpieczne i przyjazne warunki pracy,
    2. obiektywnie oceniają pracę oraz stosują przejrzyste reguły wynagradzania,
    3. stwarzają równe szanse rozwoju zawodowego oraz powierzają zadania odpowiednie do kompetencji zawodowych;
  2. pracownik dba o przestrzeganie zasad współżycia społecznego i dobrych obyczajów, traktując klientów z szacunkiem i życzliwością;
  3. pracownicy podejmują wspólny wysiłek, aby w miejscu pracy rozwijać postawy proekologiczne, ograniczając wytwarzanie odpadów oraz racjonalnie korzystając z mienia Zarządu, w szczególności rozsądnie gospodarując materiałami biurowymi oraz energią i wodą.

§ 11. Zasada braku tolerancji dla naruszeń i nieprawidłowości oznacza, że:

  1. pracodawca zapewnia pracownikom warunki do podnoszenia wiedzy w zakresie nieprawidłowości i naruszeń poprzez dostęp do szkoleń i materiałów informacyjnych;
  2. pracownik:
    1. podejmuje aktywne działania w celu zapobiegania i ujawniania wszelkich form nieprawidłowości i naruszeń w Zarządzie,
    2. zgłasza zauważone nieprawidłowości oraz naruszenia, zgodnie z przepisami prawa, Kodeksem Etyki lub procedurami uregulowanymi odrębnymi zarządzeniami Dyrektora ZOM.

 

ROZDZIAŁ III
NARUSZENIE KODEKSU ETYKI

 

§ 12.

  1. ​Pracownik zobowiązany jest do przestrzegania Kodeksu Etyki, zarówno w miejscu pracy, jak i poza nim.
  2. Pracownik, który swoim postępowaniem narusza normy Kodeksu Etyki, stwarza ryzyko utraty zaufania niezbędnego do wykonywania zadań publicznych.
  3. Za naruszenie Kodeksu Etyki pracownik może ponosić odpowiedzialność wynikającą z przepisów prawa pracy.
  4. Naruszenie Kodeksu Etyki może znaleźć odzwierciedlenie w ocenie okresowej pracownika lub ocenie uproszczonej i przyznawaniu dodatku motywacyjnego w sytuacji stanowisk urzędniczych lub premii w sytuacji stanowisk pomocniczych i obsługi.

§ 13.

  1. ​Pracownik, w szczególności zajmujący stanowisko kierownicze, jest zobowiązany upowszechniać znajomość zasad Kodeksu Etyki wśród innych pracowników.
  2. Pracownik zobowiązany jest reagować na każdy przejaw naruszenia lub zagrożenia naruszenia Kodeksu Etyki, w szczególności poprzez:
    1. zwrócenie uwagi współpracownikowi;
    2. przekazanie informacji bezpośredniemu przełożonemu;
    3. przekazanie informacji dyrektorowi pionowemu lub głównemu księgowemu z pominięciem drogi służbowej.
  3. Dyrektorzy pionowi i główny księgowy mają obowiązek rozpatrywania informacji dotyczących nieetycznych zachowań pracowników i informowania w sprawach etyki Dział Spraw Pracowniczych, a w sprawach polityki antykorupcyjnej Stanowisko ds. Skarg i Kontroli Wewnętrznej o sposobie załatwienia sprawy.
  4. Pracownik może przekazać informację dotyczącą nieetycznych zachowań do Działu Spraw Pracowniczych właściwego w sprawach etyki i do Stanowiska ds. Skarg i Kontroli Wewnętrznej w sprawach polityki antykorupcyjnej w przypadku wątpliwości co do rzetelności jej rozpatrzenia przez przełożonego.
  5. Pracownicy są zobowiązani do współpracy potrzebnej w celu rozpatrzenia informacji dotyczących nieetycznych zachowań pracowników, w szczególności poprzez udzielanie potrzebnych informacji oraz udostępnianie wnioskowanych dokumentów.

§ 14. Dział Spraw Pracowniczych w sprawach etyki, a Stanowisko ds. Skarg i Kontroli Wewnętrznej w sprawach polityki antykorupcyjnej rozpatruje informacje dotyczące nieetycznych zachowań dyrektorów pionowych i głównego księgowego lub ich zastępców. O wynikach informuje odpowiednio Dyrektora Zarządu Oczyszczania Miasta.

 

ROZDZIAŁ IV
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
 

§ 15. 

  1. ​Bezpośredni przełożeni są zobowiązani zapoznać wszystkich pracowników z treścią Kodeku Etyki wraz z załącznikami, w terminie 14 dni od daty wejścia w życie tego zarządzenia poprzez przyjęcie oświadczenia, które jest załącznikiem do Kodeksu Etyki. Oświadczenia przekazuje się do Działu Spraw Pracowniczych.
  2. W przypadku nieobecności pracownika zostaje on zapoznany z treścią Kodeksu Etyki niezwłocznie po powrocie do pracy przez bezpośredniego przełożonego.
  3. Dział Spraw Pracowniczych jest zobowiązany do zapoznania wszystkich nowo zatrudnianych pracowników z treścią Kodeksu Etyki poprzez przyjęcie oświadczenia, które jest załącznikiem do Kodeksu Etyki.
strona do druku

Kontakt

Zarząd Oczyszczania Miasta Warszawa
Al. Jerozolimskie 11/19
00-508 Warszawa

Pracujemy od poniedziałku do piątku 
w godz. 7.30 - 15.30

        Dane do faktury

Nabywca: Miasto Stołeczne Warszawa
Plac Bankowy 3/5
00-950 Warszawa
NIP: 525-22-48-481

Odbiorca i płatnik (do wpisania w uwagach):
Zarząd Oczyszczania Miasta
Al. Jerozolimskie 11/19
00-508 Warszawa

Centrala:
tel.  (22) 277 04 00

Sekretariat:
tel.  (22) 277 04 70
        (22) 277 04 99
fax: (22) 277 04 69

CAŁODOBOWO:

Miejskie Centrum Kontaktu Warszawa 19 115