Zarząd Oczyszczania Miasta Warszawa
Al. Jerozolimskie 11/19
00-508 Warszawa
Kodeks etyki
pracownika Zarządu Oczyszczania Miasta
Rozdział I
Postanowienia ogólne
- Kodeks etyki obowiązuje wszystkich pracowników Zarządu Oczyszczania Miasta, wyznacza standardy postępowania pracowników Zarządu zwanych dalej pracownikami Zarządu, w związku z wykonywaniem przez nich zadań publicznych.
- Celem zapisów Kodeksu etyki jest promowanie etycznego postępowania pracowników na swoich stanowiskach pracy.
- Korupcja rozumiana jest jako nadużycie stanowiska publicznego dla uzyskania prywatnych korzyści (obejmuje płatne faworyzowanie, nepotyzm, nadużycie kompetencji wynikających z pełnionej funkcji w celu uzyskania korzyści, przekupstwo, kradzież majątku publicznego lub środków publicznych, przestępstwa księgowe oraz obrót środkami finansowymi, pochodzącymi z działań korupcyjnych).
- Normy Kodeksu etyki naruszają pracownicy Zarządu, którzy swoim postępowaniem, zarówno w miejscu pracy, jak i poza nim, stwarzają ryzyko utraty zaufania niezbędnego do wykonywania zadań publicznych.
- Pracownik Zarządu składa oświadczenie o zapoznaniu się z przepisami Kodeksu etyki niezwłocznie po zawarciu umowy o pracę; oświadczenie, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do Kodeksu etyki, dołącza się do akt osobowych pracownika.
Rozdział II
Zasady postępowania etycznego pracowników Zarządu
§ 1
- Kodeks etyki jest zestawieniem zasad jakimi powinien kierować się pracownik w codziennym wykonywaniu obowiązków zawodowych, aby jego postawa i zachowanie uważane było za etyczne.
- Właściwą postawę pracowników zatrudnionych w Zarządzie wyznaczają zasady:
- praworządności,
- uczciwości i rzetelności,
- jawności,
- profesjonalizmu,
- neutralności,
- godności i współodpowiedzialności za działania,
- uprzejmości i kultury osobistej.
§ 2
- Zasada praworządności
Pracownik Zarządu wykonuje swoje obowiązki ze szczególną starannością, zgodnie z obowiązującym prawem, mając na względzie interes publiczny. Podejmowane rozstrzygnięcia opiera na prawidłowo dokonanych ustaleniach, a uzyskane w wyniku prowadzonych postępowań informacje wykorzystuje wyłącznie do celów służbowych. - Zasada uczciwości i rzetelności
- Pracownik Zarządu podczas wykonywania swoich obowiązków jest bezinteresowny i bezstronny, równo traktuje wszystkich obywateli, z poszanowaniem ich prawa do prywatności i godności.
- Pracownik na swoim stanowisku pracy powinien rzetelnie i zgodnie z prawem, w sposób zaangażowany i odpowiedzialny wykonywać zadania zawodowe przypisane do zajmowanego stanowiska.
- Pracownik powinien dobro publiczne przedkładać nad interesy własne i swojej grupy zawodowej.
- Rzetelnie postępujący pracownik nie wykorzystuje informacji uzyskanych w związku z wykonywanymi zadaniami dla uzyskania osobistych korzyści lub w jakikolwiek inny sposób, który byłby sprzeczny z prawem lub mógł wywołać podejrzenie o stronniczość.
- W przypadkach konfliktu interesów w sprawach prywatnych i urzędowych pracownik wyłącza się z działań mogących rodzić podejrzenia o stronniczość lub interesowność, a także nie podejmuje żadnych prac oraz zajęć, które pozostawałyby w sprzeczności z wykonywanymi obowiązkami. Zgłasza stwierdzone przez siebie przypadki niegospodarności, próby defraudacji środków publicznych oraz korupcji,a także inne fakty i działania budzące wątpliwości co do ich celowości lub legalności.
- Pracownik nie powinien angażować się w działania, które mogłyby podważyć zaufanie do Zarządu Oczyszczania Miasta
- Pracownik powinien swoim postępowaniem wzbudzać zaufanie, a w szczególności nie powinien przyjmować od interesantów żadnych korzyści.
- Pracownik powinien unikać związków z osobami, z którymi relacje mogłyby w jakikolwiek sposób umniejszać lub ograniczać zdolność do działania zgodnego z prawem.
- Pracownik nie wykorzystuje okoliczności powstałych w związku z wykonywaną pracą w sposób interesowny.
- Zasada jawności
Pracownik Zarządu, zwłaszcza gospodarujący środkami publicznymi, dokonuje czynności w sposób jawny oraz zgodny z przyjętymi standardami, a uzyskane informacje o charakterze publicznym udostępnia w pełnym zakresie, z wyłączeniem informacji chronionych przepisami prawa. - Zasada profesjonalizmu
Pracownik Zarządu wykonuje zadania sumiennie i sprawnie, wykorzystując w pełni posiadaną wiedzę i doświadczenie. Docieka prawdy i daje jej świadectwo swoim postępowaniem. Dba o systematyczne podnoszenie kwalifikacji zawodowych. - Zasada neutralności
- Pracownik Zarządu nie ulega wpływom i naciskom, które mogą prowadzić do działań stronniczych lub sprzecznych z interesem publicznym. Dba o jasność i przejrzystość własnych relacji z otoczeniem.
- Pracownik, w ramach wykonywanych obowiązków, dokonuje wnikliwej i bezstronnej oceny wszystkich okoliczności mających związek z podejmowanymi działaniami w ramach powierzonych obowiązków.
- Pracownik ujawnia wszystkie istotne fakty i okoliczności, o których posiada wiedzę, a których nieujawnienie mogłoby wpłynąć na jakość pracy, podejmowane decyzje i dokonywane czynności sprawdzające i kontrolne.
- Pracownik przy formułowaniu ocen i opinii mających związek z pracą kieruje się dobrem publicznym i przepisami prawa.
- Zasada godności i współodpowiedzialności za działania
- Pracownik Zarządu nie uchyla się od podejmowania decyzji oraz wynikających z nich konsekwencji.
- Pracownik udziela rzetelnych informacji, a relacje służbowe opiera na współpracy, koleżeństwie, wzajemnym szacunku, pomocy oraz dzieleniu się doświadczeniem i wiedzą.
- Pracownik godnie zachowuje się w miejscu pracy i poza nim, a swoją postawą nie narusza porządku prawnego w sposób powodujący obniżenie autorytetu i wiarygodności Zarządu.
- Pracownik swoim postępowaniem powinien odpowiedzialnie i godnie reprezentować ZOM, w szczególności zwracać uwagę na higienę osobistą i stosowność stroju. Niedopuszczalne jest noszenie strojów ekstrawaganckich i nieskromnych.
- Pracownik powinien pamiętać, że na spotkaniach z interesantami reprezentuje ZOM.
- Pracownik wykonując obowiązki zawodowe na zajmowanym stanowisku pracy identyfikuje się z celami statutowymi ZOM, celami działu oraz zajmowanego stanowiska pracy.
- Zasada uprzejmości i kultury osobistej
- Pracownik w relacjach z interesantami, współpracownikami, podwładnymi i przełożonymi przestrzega zasad uprzejmego i taktownego zachowania.
- Wypowiedzi pracownika, zarówno pisemne jak i ustne, są jasne i zrozumiałe oraz uwzględniają zasady gramatyki i kultury języka polskiego.
- Sposób wypowiadania się pracownika zawiera ogólnie przyjęte zwroty grzecznościowe i prowadzony jest bez podnoszenia tonu głosu i agresywnej gestykulacji.
Rozdział III
Rejestr korzyści
§ 3
- Tworzy się Rejestr korzyści, zwany dalej Rejestrem.
- Rejestr prowadzony jest w Dziale Skarg i Kontroli Wewnętrznej.
- Rejestr zawiera następujące informacje:
- liczbę porządkową wpisu,
- datę złożenia wniosku o wpis,
- dane dotyczące osoby, która otrzymała korzyść, tj. imię i nazwisko, stanowisko służbowe, komórkę organizacyjną, w której zatrudniona jest ta osoba,
- przedmiot korzyści,
- wartość szacunkową otrzymanej korzyści,
- okoliczności otrzymania korzyści,
- dane osoby lub firmy (instytucji, organizacji itp.), która korzyść przekazała,
- postanowienia co do dalszego postępowania,
- uwagi.
- Pracownik Zarządu, który w związku z wykonywaną pracą uzyskał korzyść finansową lub inną (z wyłączeniem świadczeń pracodawcy), w tym prezent otrzymany m.in. w związku z uczestnictwem w oficjalnych spotkaniach z przedstawicielami innych podmiotów, o wartości przekraczającej 100 zł, obowiązany jest do ich ujawnienia w Rejestrze.
- Szacunkową wartość prezentu określa się na podstawie średniej ceny rynkowej takiej samej lub podobnej rzeczy.
- Z obowiązku zgłoszenia do Rejestru wyłącza się kwiaty oraz produkty spożywcze o krótkim terminie przydatności.
- Obowiązek dokonania pisemnego zgłoszenia do Rejestru ciąży na pracowniku, który otrzymał korzyść.
- Pracownik, który otrzymał korzyść, jest obowiązany, w terminie 7 dni od dnia jej otrzymania, do wypełnienia deklaracji Rejestru korzyści i przekazania jej do Działu Skarg i Kontroli Wewnętrznej; wzór deklaracji stanowi załącznik nr 2 do Kodeksu etyki.
- Sprawdzenia złożonej deklaracji Rejestru korzyści dokonuje Kierownik Działu Skarg i Kontroli Wewnętrznej lub osoba przez niego upoważniona, w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania.
- W przypadku stwierdzenia świadomego zatajenia faktu otrzymania korzyści przez Pracownika Zarządu, Kierownik Działu Skarg i Kontroli Wewnętrznej lub osoba przez niego upoważniona podejmuje czynności mające na celu wszczęcie postępowania na podstawie przepisów o odpowiedzialności porządkowej i dyscyplinarnej.
- Pracownik Zarządu, który dowiedział się o niezgłoszeniu otrzymania korzyści przez innego pracownika Zarządu, powinien poinformować tego Pracownika o konieczności dokonania stosownego zgłoszenia, a gdyby okazało się to bezskuteczne – poinformować o powstałej sytuacji Kierownika Działu Skarg i Kontroli Wewnętrznej lub osobę przez niego upoważnioną
Rozdział IV
Postanowienia końcowe
§ 4
- Zapisy Kodeksu etyki stanowią wskazówkę i pomoc w ocenie pracy pracownika ZOM i mogą być w miarę potrzeb modyfikowane.
- Pracownik Zarządu obowiązany są przestrzegać przepisów Kodeksu etyki i kierować się jego zasadami.
- Pracownik Zarządu ponosi odpowiedzialności porządkową i dyscyplinarną za naruszenie zasad Kodeksu etyki.
- Pracownicy Zarządu, w szczególności zajmujący stanowiska kierownicze, powinni upowszechniać znajomość Kodeksu etyki wśród innych pracowników.