Kliknij by zobaczyć nasz profil na Facebooku

Zarząd Oczyszczania Miasta

Aktualności

2022-06-06

Przystanki czyszczone kompleksowo

Codziennie z 4,3 tys. przystanków Warszawskiego Transportu Publicznego korzystają miliony pasażerów. Dlatego te miejsca obejmujemy szczególnym serwisem porządkowym.

Regularne sprzątanie przystanków to jeden z podstawowych elementów systemu prac porządkowych, jakie organizujemy w Warszawie. Łączna powierzchnia 4,3 tys. przystanków wraz z pętlami to około 800 tys. m2. Czystość tych terenów ma znaczenie nie tylko dla estetyki przestrzeni publicznej, ale przede wszystkim zapewnia pasażerom komunikacji miejskiej komfort i bezpieczeństwo.

Codzienne porządki

To, jak często sprzątany jest przystanek, zależy od jego lokalizacji i natężenia ruchu pasażerów. W miejscach, gdzie jest ich najwięcej, jak np. na dużych węzłach przesiadkowych czy w okolicach stacji metra, serwis porządkowy odbywa się codziennie. Aby nie zaburzać komfortu podróżnych, prowadzimy prace w nocy lub wcześnie rano. Ekipy sprzątające zamiatają przystanki, zbierają z nich zanieczyszczenia, zrywają nielegalne ogłoszenia z wiat i czyszczą je z pseudograffiti. Każdego dnia opróżniamy również 6 tys. przystankowych koszy. Tam, gdzie jest taka potrzeba, śmieci zabieramy z nich nawet 4 razy na dobę.

 

Pracownik ekipy porządkowej zamiata chodnik na przystanku

Pracownik ekipy porządkowej zamiata chodnik na przystanku

Gruntowne sprzątanie

Każda wiata jest kilka razy w roku dokładnie czyszczona na mokro. Od wiosny do jesieni średnio od 4 do nawet 8 razy. Szyby i gabloty z rozkładem są myte wodą pod ciśnieniem, jest z nich usuwane pseudograffiti i inne zabrudzenia. Porządki obejmują także ławki i słupki.

W razie potrzeby gruntowne mycie przechodzą również kosze, zwłaszcza jeśli zostały pomazane przez wandali. Gdy na przystanku pojawiają się zabrudzenia, z którymi nie radzą sobie miotły, do akcji wyrusza szorowarka. To nieduży pojazd, który czyści chodniki na mokro.

Takie kompleksowe sprzątanie obejmuje też takie większe obiekty jak szklano-stalowe zadaszenia nad pętlą przy Dworcu Centralnym. To prace, które częściowo odbywają się na wysokości, wymagają specjalistycznego sprzętu i zmian w organizacji ruchu autobusów. Dlatego te porządki trwają dłużej i są rozłożone na dwa dni.

W nagłych wypadkach

Oprócz regularnych porządków działamy również interwencyjnie. Gdy na przystanku pojawi się zagrażające bezpieczeństwu rozbite szkło, wiata zostanie pomazana przez wandali lub na ławce wylądują rozgniecione przejrzałe owoce, wtedy wkraczają grupy interwencyjnego sprzątania. To ekipy, które szybko reagują na nagłe zanieczyszczenia. Jeśli zagrożenie pojawi się na jezdni, np. z autobusu wycieknie olej, do akcji rusza Pogotowie Porządkowe ZOM.

Pracownik grupy interwencyjnego sprzątania czyści wiatę przystankową

Pracownik grupy interwencyjnego sprzątania czyści wiatę przystankową

Czystość przystanków codziennie sprawdzają kontrolerzy Zarządu Oczyszczania Miasta, a także Zarządu Transportu Miejskiego. Nagłe zanieczyszczenie mogą zgłosić również mieszkańcy za pośrednictwem Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa 19115.


strona do druku

Kontakt

Zarząd Oczyszczania Miasta Warszawa
Al. Jerozolimskie 11/19
00-508 Warszawa

Pracujemy od poniedziałku do piątku 
w godz. 7.30 - 15.30

        Dane do faktury

Nabywca: Miasto Stołeczne Warszawa
Plac Bankowy 3/5
00-950 Warszawa
NIP: 525-22-48-481

Odbiorca i płatnik (do wpisania w uwagach):
Zarząd Oczyszczania Miasta
Al. Jerozolimskie 11/19
00-508 Warszawa

Centrala:
tel.  (22) 277 04 00

Sekretariat:
tel.  (22) 277 04 70
        (22) 277 04 99
fax: (22) 277 04 69

CAŁODOBOWO:

Miejskie Centrum Kontaktu Warszawa 19 115